Veilig in het verkeer !

Deze week nemen we het thema verkeer onder de loep. Dit is iets waar elk kind dagelijks in contact mee komt, op weg naar school, op weg naar de winkel, naar oma en opa ….

  • we starten met een woordveld rond verkeer -> we laten de kleuters zelf nadenken wat verkeer voor hen is en wat ze willen weten over verkeer  -> ze verwoorden en tekenen alles op . Gedurende de week bekijken we het woordveld en zorgen we dat alles wat ze willen weten aan bod komt
  • op woensdag gaan we in de buurt van de school op verkeerstocht -> hierbij bekijken we de verkeersborden, zebrapad en leren we hoe we op het voetpad stappen en stoppen bij de stoeprand – gelieve die dag zeker een fluovestje mee te geven ( hebben erook op school )
  • wiskundige activiteiten: we gaan met auto’s de begrippen eerste laatste middelste en rangtelwoorden oefenen , we gaan tellen met auto’s en fietsen -> bewerkingen hoeveel bij , hoeveel eraf …..
  • we maken een verkeershoek ( wie thuis verkeersmat heeft en ze voor 1 weekje kan missen mag ze meebrengen )
  • voorbereidend schrijven : de spaken van de wielen en de wielen van een fiets
  • we leren samen een verkeersvers : Zie je die strepen op de straat
  • woordkaarten rond het thema: met magneetletters leggen we de woorden na
  • we knippen en kleven een zebrapad en maken een verkeerstafereel met papier
  • we spelen spelletjes met richtingen, met grote pijlen volgen we een weg …
  • op vrijdag zou het leuk zijn moest iedereen zijn fiets meehebben, we maken een fietsparcours en leren hoe we op en af onze fiets moeten stappen
  • met fluopapier en fluostiften gaan we creatief tewerk
  • op dinsdag en vrijdag gaan we turnen bij meester Bart

Groetjes vanuit K3

Heb je ze nog alle ” 5 ” – onze zintuigen !

Volgende week gaan we onze zintuigen prikkelen namelijk onze ogen, neus, handen, oren en onze mond….

  • via ontdekdozen rond onze zintuigen verwoorden we wat we met onze ogen, oren, neus, mond en handen kunnen doen, we leren geuren, smaken herkennen, we voelen ruwe, zachte voorwerpen
  • in de klas gaan we op zoek naar voorwerpen die onze zintuigen prikkelen en voegen die bij onze ontdekdozen
  • we leren een vers rond onze zintuigen: Ik heb 2 oren en een mond ….
  • in de klas(bij het mooie weer buiten ) maken we een blotevoetenpad : met allerlei materialen knutselen we een pad, hier lopen we over met onze voeten en laten onze zintuigen volop genieten
  • spelen samen luisterspelletjes : wat hoor ik ? – ook geur en voelspelletjes komen gedurende de ganse week aan bod
  • woensdag gaan we rondom de school op zintuigentocht, hierbij laten we onze zintuigen in de natuur hun gangetje gaan. Met spiegeltjes, gekleurde papiertjes en ….. gaan we onze zintuigen stimuleren
  • contractwerk rond de zintuigen
  • geblinddoekt voeren we spelletjes uit, we gaan ons laten leiden en volgen
  • spiegelen: kleuters staan per 2 en moeten samen werken ,1 is de spiegel en de andere toont beweging
  • met vergrootglazen gaan we details in prenten zoeken
  • deze week is er geen turnen. Meester Bart is op zeeklassen met de 3e graad van de lagere school
  • op vrijdag maken we lekker muntwater, wie thuis nog een beetje munt kan missen mag dit gerust meebrengen

Wij maken er een zintuigrijke week van !

Groetjes vanuit K3