Monsters

Deze week was de Gruffalo en andere monsters aanwezig in onze klas !

Advertenties

De “mooimakers “

Samen  met het 1ste leerjaar en de kleuters van K2 gaan we samen zwerfvuil ruimen.

Onze tocht vlakbij de school zorgde voor heel veel afval. Ook in onze tuin lag er heel wat zwerfvuil. Wij zorgen alvast voor het milieu . Hopelijk helpen jullie ons daarbij ook !

De Gruffalo – Max en de maximonsters

Naar aanleiding van de jeugdboekenmaand ( kleuters zijn vorige vrijdag naar bib geweest om verhaal te beluisteren) werken we deze week rond twee boeken met het gezamelijke thema Monsters – De gruffalo en Max en de maximonsters

  • we beginnen onze week met het verhaal rond ” De Gruffalo” – Het boek De Gruffalo gaat over een muis die in het bos allerlei dieren tegenkomt die hem wel op willen eten. Hij maakt hen echter bang met een verhaal over een eng monster, de Gruffalo. Maar uiteindelijk blijkt die enge Gruffalo echt te bestaan! Een prachtig prentenboek op rijm dat zich afspeelt in het bos.
  • we oefenen de letter g verder in  – we zoeken op een blaadje letters g en zoeken de gruffalo en woorden die beginnen met de g
  • we maken een verteltafel met een verteltas waarin allerlei spullen rond de gruffalo inzitten, hiermee kunnen de kleuters zelfstandig aan het werk
  • knippen en plakken van de Gruffalo, het bos en personages die voorkomen in het verhaal (oefenen van de fijne motoriek)
  • woordkaarten rond het thema , we leggen de woorden na of schrijven ze na
  • op dinsdag gaan we turnen na de turnles lezen we het verhaal: Max en de maximonsters voor . De avond dat Max zonder eten naar bed wordt gestuurd, groeit er een bos in zijn kamer. De zee komt aanrollen en Max gaat op weg naar het eiland waar de Maximonsters wonen. Hij is niet bang, hij temt de Maximonsters door diep in hun gele ogen te kijken. De Maximonsters maken hem koning en er wordt een wild feest gevierd. Maar toch voelt Max zich wat eenzaam…
  • er volgen kringgesprekken rond bang zijn, zich alleen voelen
  • met knuffels gaan we wiskunige begrippen oefenen zoals rangtelwoorden, begrippen voor achter tussen …..
  • schrijfdans: hierbij oefenen we de liggende acht en maken er de enge ogen van een monster van
  • we tekenen een gruffalo, maximonsters of een eigen creatiefmonster en schilderen die in met waterverf
  • we gaan meten met monsterpoten, we kijken hoeveel poten we nodig hebben om de lengte van de tafel, kast en … te meten, we gaan vergelijken en alles optekenen in een grafiek
  • op woensdag gaan we samen met K2 en de leerlingen van het 1ste leerjaar zwerfvuil rond de school ophalen, ook de lagere school doet mee . Misschien kledij aanpassen naargelang de weersomstandigheden
  • op donderdag staan we stil bij het begin van de ” lente ” – we bekijken dit op onze maandkalender en noemen de eigenschappen van de lente op
  • we kijken ook weer uit naar de letterkoffer met de nieuwe letter
  • op vrijdag is er zwemmen voor de kleuters

 

Groetjes vanuit K3

 

 

 

 

a b c ….. letters overal

Na een regenachtig weekje rust vliegen we er terug in ….. Deze week werken we rond ” letters ”

  • we starten onze week met feest voor de verjaardag van Sylvie – hip hip hoera voor sylvie
  • daarna starten we ons thema met een zoektocht in de klas naar voorwerpen waar we letters zien, die verzamelen we in de kring en proberen om sommige letters (via onze lettermuur) te ” lezen” , we verzamelen de voorwerpen die beginnen met dezelfde letter
  • de kleuters kiezen naar keuze een letter en maken er naar eigen creatie een lettermannetje van en stempelen de letter rondom het lettermannetje
  • met klei maken we letters -> onze naam en versieren en schilderen die naar eigen keuze
  • we spelen een variatie op ” Zeg ken jij de mosselman- Zeg ken jij de letter d  de letter d…..
  • met klei maken we letters, we zoeken bij spelletjes dezelfde letters, we maken met letters woorden ….
  • met ons eigen lichaam en materialen gaan we letters maken
  • ook rijmen, woorden zoeken, woorden hakken en plakken komen aan bod ….
  • op dinsdagnamiddag -> heel belangrijk – om 13.00 uur mogen wij helpen  bij de aanplanting van plantjes voor de speelweide achter de school. Hiervoor hebben de kleuters laarzen en een schopje nodig. Ook aangepaste kledij is wenselijk. Ouders die thuis zijn en een uurtje tijd hebben zijn welkom om ons te helpen
  • hebben jullie thuis materialen rond letters dan zijn die ook welkom in de klas

Groetjes vanuit K3