Fietsendag !

Door de verstrengde maatregelen is onze speelplaats ingedeeld in 4 bubbels .

Hierdoor hebben de kleuters minder plaats om te spelen en zeker om te fietsen.

Mogen we jullie vragen om dus op vrijdag geen fiets of rollend materiaal mee te geven.

Speelgoed voor binnen of klein speelgoed voor buiten is zeker welkom.

Bedankt en hou het veilig !

Zie ik daar een paashaas …..

  • we starten onze week met een zwemles met meester Bart, zoals steeds gemakkelijke kledij en schoeisel
  • in de letterkoffer gaan we op zoek naar woorden die beginnen met de ” n ” , we kijken verwoorden wat erin de koffer zit en zoeken zelf naar woorden die beginnen met de letter .Op het digitaal bord zoeken we samen met ” Zoem ” naar woorden en prenten waarin we de letter herkennen
  • vorige week zijn we al gestart met de aanzet voor ons paasmandje nl. rijgen van lint in kippendraad, deze week werken we onze mandjes verder af zodat we volgende week onze mandjes kunnen klaarzetten voor de paashaas
  • aanleren van lied : De paashaas heeft vanmorgenvroeg zijn mandje volgepropt – naarmate de kleuters het lied kennen gaan we ook spelen met het lied ->uitbeelden, woorden veranderen
  • we gaan samen de klas versieren : paastak met paaseieren, schilderen en kleven op de vensters
  • voorbereidend schrijven: oefenen van de schrijfpatronen, dit doen we eerst met grote bewegingen daarna op groot papier en tegen het einde van de week op klein papier
  • wiskunde : tellen van eieren, begrip meer en minder , patronen verder zetten , begrip links en rechts inoefenen
  • oefenen van de fijne motoriek: met plasticine maken we de eieren mooi , op een doeblad tekenen we rond knopjes eieren, op de lichtbak tekenen we tussen fijne lijnen…..
  • oefenen van de vouwtechniek : een paashaas en een kip, met de vouwwerkjes maken we een paastafereel op papier
  • tekenen van de paashaas en paaseieren
  • auditieve : we gaan rijmen , woorden splitsen in letters en terug samenvoegen tot een woord , zinnen nazeggen , de korste en de langste zin zoeken , een zin langer maken….
  • gedurende de week komen ook verhaaltjes rond het thema aan bod

Groetjes vanuit K3

Anders dag !

Op vrijdag 19 maart is het ” Anders dag ” – Die dag mogen de kleuters met twee verschillende sokken naar school komen.

Doel van deze dag is op een speelse manier kennismaken met anders zijn. De klemtoon ligt op het syndroom van Down . In onze klas zit Gustje en zijn ze al vertrouwd met het ” anders zijn ”

Die dag gaan we luisteren naar een verhaal : Prinses Peetjie ( verhaal rond prinses met Down) en leren we enkele nieuwe smoggebaren

In de loop van de dag kleuren of schilderen we ook twee sokken in als symbool voor de anders dag

Alle kinderen krijgen met schminkpotlood een tattoo: de lucky few + in K2 en K3 een
woordje uitleg over de betekenis ervan.

Drie pijltjes zijn een mooi symbool voor ouders met kinderen met het
Syndroom van Down, legt May uit. Het getal 3 staat voor de drie 21ste
chromosomen die Downsyndroom veroorzaken. Daarnaast laten de pijltjes volgens
May zien hoe de ouders van kinderen met een aandoening oprijzen en blijven
doorgaan. ‘We klimmen het hoogst als we eerst teruggetrokken worden.’

Als afsluiter leren we het lied ” Vrolijke vrienden ” met smoggebaren

Doen jullie ook mee ? Wij alvast wel