Oma Opa ….. mijn grootouders !

De volgende twee weken werken we rond ‘ mijn oma en opa ‘

Hopelijk kunnen we in die weken grootouders verwelkomen in ons klasje ( zie briefje schriftje)

  • we starten onze week met een waarneming -> namelijk de spulletjes die ze van bij oma en opa thuis meebrengen ( hoeft niet groot te zijn, iets wat de grootouders in de week kunnen missen, iets waar de kleuters kunnen over vertellen waarom ze dit gebruiken, leuk vinden ……. °
  • voor op het grootoudersfeest maken de kleuters 2 kaartjes, 1 voor de grootouders aan mama’s kant en 1 voor de grootouders aan papa’s kant. Indien er meer kaartjes moeten zijn gelieve dit te laten weten zo vlug mogelijk
  • gedurende de twee weken gaan we ook onze danspassen boven halen en oefenen we erop los voor het grote grootoudersfeest
  • oefenen van een gedicht voor de grootouders
  • gesprekjes rond de grootouders, beetje inzicht krijgen in de stamboom, hobbys en werkzaamheden waarmee grootouders bezig zijn….
  • voorbereidend schrijven : een taart voor oma en opa ( schrijfpatronen )
  • creatief tekenen : Vriendschap met oma en opa is ………
  • samen luisteren naar verhaaltjes waarin oma en opa centraal staan
  • op computer en met de letters leggen we woorden na
  • we kijken volop uit naar de letterkoffer -> hierin zit de letter ” v ” -> helpen jullie mee woorden zoeken die beginnen met de v

Groetjes vanuit K3

Advertenties

Ik en het verkeer

Deze week werken we rond het ” Verkeer ” – bedoeling is dat ze  veilig leren  omgaan met het reilen en zeilen in het verkeer. We blijven stilstaan bij de manier waarop   ze in de auto, op de parking, op de straat en …….in alle veiligheid kunnen bewegen .

  • er volgen heel wat gesprekjes rond veiligheid en verkeer o.a. over het nut van een fluohesje, de fietshelm, hoe oversteken, hoe stappen we op straat ……
  • onder begeleiding leren we het zebrapad oversteken , dit doen we in samenwerking met K2
  • we spelen samen met K2 stopspelletjes : hierbij leren we de kleuters reageren op signalen ( dit kunnen ze bij verkeerssituaties gebruiken )
  • voorbereidend schrijven: tekenen van de spaken van een fiets, schrijfdans -> de achtbaan voor de auto’s ( doen we buiten met stoepkrijt bij mooi weer)
  • we nemen een kleine enquête af -> hoe kom ik naar school, wat kom ik onderweg tegen, wat zie ik rond de school, wie brengt mij naar school …. we bekijken en luisteren samen naar de enquête en zien zo de verschillen
  • we starten ook met een tabel -> iedere dag kunnen de kleuters op een gezamelijke tabel invullen hoe ze naar school komen .Op einde van de week bekijken we het resultaat
  • op donderdag gaat voor de 1ste keer de letterkoffer mee naar huis, die moet pas op maandag terug mee. Spannend we kijken ernaar uit !
  • wiskundige initiatie: met auto’s gaan we tellen, verzamelen , sorteren……
  • we werken met fluostiften en fluopapier en maken er een knutselwerkje mee
  • op ons digitaalbord kijken we samen met K2 naar filmpjes rond ” Veilig in het verkeer “
  • op dinsdag en donderdag turnen we samen met Meester Bart en op vrijdag gaan we zwemmen met Juf Stephanie

Veel groetjes uit K3

Er was eens ………

De laatste week voor de vakantie gaan we nog eventjes proeven van de wondere  sprookjeswereld

  • op maandag gaat de mama van Cataleya ons animeren  met een activiteit rond pompoenen………
  • in de week gaan we verschillende sprookjes beluisteren, bekijken .Dit gaat zowel klassikaal als individueel gebeuren. Na het beluisteren gaan er gesprekjes volgen rond de fantasie, het onmogelijke, de ….
  • we starten deze week met onze ” Letterkoffer “. Voor de koffer meegaat naar huis gaan we die voor de eerste maal samen vullen en aanvullen in het letterboek. De eerste letter in ons boek is de letter ” S ” . Daar gaan we de ganse week met aan de slag. De koffer gaat pas na de vakantie mee met een kleuter ( alle info daaromtrent zullen jullie in de koffer vinden en natuurlijk zal jullie kleuter ook alle info kunnen meedelen )
  • met een rubberen puzzelmat gaan we een pad leggen ( klein duimpje ) van 1 tot 10 , met kiezelsteentjes ( hans en grietje) gaan we tellen, minder en meer oefenen…..
  • schrijfoefening : de tanden van de wolf en we oefenen de fijne motoriek door een gekozen prent rond de sprookjes in te kleuren
  • we gaan ritmes natikken : langzaam snel. Hiervoor gaan we steentjes leggen vb …. vlug ritme of ..   ..  ..  tikken tweemaal twee pauzes enz.
  • bewegen op klassieke muziek ( in sprookjes heel veel klassieke muziek )
  • verstoppertjesspel zoals in de zeven geitjes
  • we spelen poppenkast met sprookjesfiguren
  • in de letterhoek stempelen we woorden na
  • auditieve : zoeken van rijmwoorden, splitsen van woorden vb de wolf woont in het b  o   s   kleuters proberen het woord terug samenstellen , zoeken naar woorden die met dezelfde beginletter beginnen
  • samen tekenen en schilderen rond de sprookjes
  • …. en nog zoveel meer

 

Groetjes vanuit K3